Löysin vanhan kirjoitukseni tuonelasta ja näin pitkäperjantain ja pääsiäispäivän välisenä lauantaina tuo aihe on ajankohtainen.
Pääsiäisen tapahtumiin saakka uskossa kuolleet olivat sen
hyvällä puolella, jota Aabraham isännöi omasta kuolemastaan lähtien. Talmudissa
tuota puolta kutsutaan sekä paratiisiksi että Aabrahamin helmaksi. Ei-uskovat
kuolleet taas asuttivat sen rangaistuspuolta, jossa olot olivat tuliset (Luuk
16:19-31).
Kun Jeesus kuoli, Hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnan
eli lainsaarnan tuolle pahalle puolelle (1Piet 3:18-20) Kreikan sanaa kerusso
käytetään sekä lainsaarnasta (Matt 3:1, Apt 15:21, Room 2:21), että evankeliumin
saarnasta (Matt 4:23, 9:35) asiayhteydestä riippuen. Tässä yhteydessä saarnaa
kuulemassa olivat ei-uskovien ihmisten lisäksi langenneet henget eli demonitkin
(1 Piet 3:20, Juuda 1:6). Kreikan pneuma viittaa hyvään tai pahaan
henkiolentoon eli enkeleihin tai demoneihin silloin, kun siihen ei liitetä
adjektiiveja ennen tai jälkeen (Matt 12:45, Luuk 10:20, Heb 1:14). Tuossa
Pietarin kohdassa ei siis voida viitata tuonelassa oleviin ei-uskovien henkiin,
hehän ovat siellä vain sieluina (Juud 1:18-19). Ei-uskovistahan Raamattu sanoo,
että heidän kuollut henkensä palaa kuolleena Jumalan tykö (ei siis mitenkään
ala sielläkään elämään ihmisen puolesta) ”Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on
ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin” (Saarn 12:7).
Jeesus päästi tuonelan hyvältä puolelta ihmiset taivaaseen.
Jeesus ilmoitti jo tehtävänsä alkaessa, että Hän tulee vetämään kaikki uskovat
tykönsä ylös taivaaseen, kun Hänet ylennetään maasta (Joh 12:32). Niinpä Hän
sitten oikeana sukulunastajana lunasti verellään sukunsa, siis uskovat, (1 Piet
1:18-21) ja otti näitä tuonelan vankeja saaliikseen astuessaan maan alimpiin
paikkoihin ja meni ylös kaikkia taivaita ylemmäs (Ef 4:8-10) juuri niinkuin oli
profetoitu jo Psalmeissa (68:19) Jeesus myös ensin julisti evankeliumin
(kreikan sana euaggelizo) Aabrahamin helmassa oleville uskoville (1Piet 4:6).
Tuosta asiasta kirjoittaa apostolien opettama Ignatios
kirjeessään Magnesialaisille: ”Kuinka sitten me voisimme vastedes elää ilman
häntä, jonka opetuslapsia profeetatkin hengessä olivat ja odottivat häntä
opettajakseen? Siitäpä syystä hän, jota he vanhurskaasti odottivat, saapuikin
ja herätti heidät kuolleista.” (Apostoliset isät, Suomalaisen teologisen kirj.
seuran, julkaisuja 163, 1989 s.78)
Osan Hän tosin nosti jopa kuolleista takaisin maan päälle ja
heitä nähtiin Jerusalemissakin. Tästä kertoo Raamattu: ”ja haudat aukenivat, ja
monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja
tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät
monelle.” (Matt 27:52-53).
Jeesus itse lupasi, että silloin siinä hänen kanssaan
olevista toiset eivät maista kuolemaa (Luuk 9:27). Toiset siinä olevista
kuolivat ennen Jeesusta ja niin he vielä uskovinakin maistoivat kuolemaa, koska
joutuivat menemään kuoleman paikkaan eli Aabrahamin helmaan. Mutta nuo toiset
erkanivat tästä maailmasta vasta Jeesuksen sovitustyön jo tapahduttua ja niin
he pääsivät ilman tuonelan välivaihetta suoraan taivaaseen.
Jeesus maistoi kuolemaa kaikkien puolesta (Heb 2:9) eli kävi
tuonelassa ja niin meidän, jotka uskovina täältä erkanemme, ei sitä enää
tarvitse edes maistaa. Ei-uskovat taas menevät kuoleman paikkaan ja vielä sinne
pahalle puolelle ja sieltä vielä ikuiseen toiseen kuolemaan eli helvettiin.
Tuosta tapahtumasta lähtien jokainen ei-uskova on mennyt
kuollessaan yhä tuohon tuonelan pahempaan osastoon. Tuonelan parempi osasto on
siitä lähtien ollut tyhjä ja jokainen uskossa ruumiistaan eronnut on mennyt
taivaaseen saman tien. Paavali jo heti kirjoitti menevänsä suoraan taivaaseen
kun eriää tästä maailmasta olemaan Kristuksen kanssa (Fil 1:23). Ja Kristushan
ei Paavalin aikaan ollut tuonelassa vaan taivaassa, joten ei Paavali eikä
kukaan uskova tuonelaan voi mennä Kristuksen luo, vaan taivaaseen.
Ei-uskovat menevät kaikki tuonelaan ihan siihen asti, kun se
tyhjennetään viimeiselle tuomiolle väestään (Ilm 20:13). Sen jälkeen tuonela
käy hyödyttömäksi ja se heitetään helvettiin (Ilm 20:14).
Miten välttää tuonela ja helvetti?`Ei millään itsensä
pettämisillä, vaan tulemalla uskoon ja pysymällä uskossa. Uskoontulosta voi
lukea tarkemmin kirjoituksestani "Miten voit pelastua".http://uskonasioita.blogspot.com/2008/11/miten-voit-pelastua.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti